Wednesday, July 18, 2018

Punca Dan Cara Mengatasi Tarikh Jam DI Komputer Laptop Berubah Sendiri

da kes di beberapa komputer riba dan komputer yang cukup membingungkan. ketika menghidupkan komputer atau laptop, pasti jam dan tarikh di komputer atau laptop tersebut sentiasa berubah dan kembali ke beberapa tahun silam. Padahal sebelumnya selalu diupdate dengan date and time sekarang, tapi setelah komputer dimatikan, maka saat dihidupkan kembali muncul lagi masalah yang sama.
change
Sebenarnya masalah ini tidak berpengaruh terhadap sistem operasi , hanya untuk beberapa aplikasi seperti pelayar, masa digunakan untuk online pasti menimbulkan masalah. Jika di mozilla firefox, muncul connection is untrusted . Tapi kalau google chrome, maka akan muncul mesej ralat your connection is not private . Yang jelas, kalau mesej-mesej ralat tersebut muncul, biasanya aplikas pelayar tidak boleh digunakan untuk browsing lagi.
Apa  yang harus dilakukan adalah mengemaskini jam dan tarikh di windows , agar masalah-masalah tersebut boleh diatasi, dan anda boleh menggunakan pelayar untuk melayari lagi. Namun, sayangnya jika terus-terusan seperti itu kan ribet namanya. Apa lagi ketika ingin segera internetan, kok minta update-update tarikh melulu. Bosan kan?
Itu baru masalah pelayar. Nah, kalau tanggal dan jam tereset ke settingan komputer awal, maka saat permulaan (pertama komputer dan laptop dihidupkan) akan memunculkan mesej-mesej yang kadang buyinya seperti ini. The cmos ceksum ralat blablabla yang sebahagiannya walaupun tidak kita mengerti. Dan selalu meminta untuk ditekan butang F1 untuk meneruskan masuk ke windows. Walah, ribet di awal, ribet juga di akhir namanya nih.
Sebenarnya apakah yang membuat tarikh atau masa di komputer itu selalu  berubah walaupun telah dikemaskini?

1. Bateri bios / CMOS sudah lowbat

s-l300
Apabila bateri C-mos telah lowbat, maka bateri tersebut tidak boleh mempertahankan bios, agar tetap terjaga pada settingan yang diinginkan pengguna termasuk mengubah tarikh dan jam. Nah, jika bateri C-mo telah lowbat, maka secara automatik apa yang anda simpan termasuk jam dan tarikh yang baru sahaja anda ganti akan tereset kembali jika komputer dimatikan.
Untuk mengatasi masalah ini, silahkan ganti bateri cmos komputer atau laptop anda dengan yang baru. Insya Allah masalah akan dapat diselesaikan. Bateri cmos harganya murah kok. Sekitaran 5 ribu anda sudah boleh mempunyai satu biji.

2. Kerosakan mainboard

Dulu saya juga pernah mendapat kes beberapa komputer atau laptop yang jam dan tarikhnya sentiasa berubah saat dimatikan dan dihidupkan kembali. Tapi, setelah bateri cmosnya sudah saya ganti, masalah pun masih tetap sama.

Item per cek, mainboard yang bermasalah. Jadi kalau dilogikakan seperti ini: kerana ada beberapa komponen bahagian mainboard yang telah rosak, sehingga suplay kuasa bateri dari bateri c-mos tidak sampai ke bios. Makanya walaupun diganti dengan yang baru pun masalah akan terus kembali.
Untuk mengatasi masalah ini, ya mainboar komputer atau laptopnya perlu diperbaiki terlebih dahulu. Tapi kalau anda belum boleh membaikinya sendiri, alangkah baiknya kalau dibawa ke tempat servis komputer sahaja. Kemudian kalau mainboard anda tidak boleh diperbaiki, maka jalan terbaik adalah dengan cara menggantikannya dengan yang baru. Tapi, ya kosnya juga cukup lumayan. Jadi ia terpulang kepada anda sama ada menggantikannya, atau membiarkannya tetap dalam keadaan jam dan tarikh kembali terus.
Sobatku semua, jadi untuk jam dan tarikh yang kembali lagi pada komputer setelah diupdate, ada beberapa penyebabnya. Sila dianalisis dulu satu persatu dari yang pertama, iaitu menukar bateri c-mosnya. tapi kalau setelah anda menggantinya jam dan tarikh masih tetap bermasalah, ya cara kedua sila dicuba.
Sekian dulu tulisan saya tentang cara mengatasi tarikh dan jam di komputer dan laptop yang selalu berubah saat dimatikan, semoga dapat memberi manfaat kepada sahabatku semuanya. Mari saling berkongsi. Jadi kalau ada yang pernah mengalami seperti masalah yang kita bahas ini, boleh dishare di sini.

0 comments:

Post a Comment